Google Discover

 

Google Discover

Wat is Google Discover?

Google Discover is een feed van nieuws berichten die verschijnen op je mobiele telefoon en waarvan Google ontdekt heeft dat ze je interesseren. Het is mobiele toepassing waarbij Google relevante content en artikelen toont op basis van je zoekgeschiedenis en interesses.

Op basis van je webactiviteit weet Google welke content je wel zal interesseren. Bovendien is Google Discover niet beperkt tot nieuwe artikels. Het brengt het beste van het web naar voren ongeacht de publicatiedatum. Het gaat van recepten en verhalen over menselijke interesses tot video’s over mode.

Hoe Google Discover inschakelen?

Je installeert gewoon de mobiele Google app (of de Chrome app) op je Android telefoon of Iphone. Daarna zie je meteen interessante berichten zonder dat je een zoekopdracht hebt ingetikt.

Je kan ook onderwerpen aanduiden die je interessant vindt of aangeven welke berichten je niet wil volgen. Zo kan je een feed samenstellen die helemaal gepersonaliseerd is voor jou. Te volgen onderwerpen zijn onder meer sport, weerbericht, film, publieke figuren en aandelen.

Google discover in de praktijk

Is het iets helemaal nieuw?

Neen. Sinds 2019 heet het Google Discover. Voorheen werd het Google Now en Google Feed genoemd. Beschouw Discover als Google’s Social Media Feed. In plaats van gebruikers te volgen, volg je nu interesses zoals sport, wetenschap, muziek ect.

Discover app in de praktijk

Stel je voor dat je online zoekt over een weekendje Brugge. Dan kan het zijn dat Google Discover je een tijdje later een relevant artikel toont met de beste restaurants of leukste activiteiten in Brugge. Heeft Google dankzij het browsen ook ontdekt dat je graag Italiaans eet? Dan zal Google misschien zelfs haar best doen om een artikel te delen met de beste Italiaanse restaurants van Brugge.

Google Discover is dus een soort van persoonlijke content-hub die je informatie toont op basis van je browse geschiedenis, locatie en interactie met Google-producten. Iedere keer dat je klikt op een bepaald artikel, laat je de zoekmachine eigenlijk weten waarin je geïnteresseerd bent.

Waarom moet je weten wat Discover is?

Google is met een marktaandeel van 90% (in België is dit 93%) veruit de grootste zoekmachine in de wereld en kent meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers. Sommige websites halen anno 2021 al meer bezoekers op hun websites via Google Discover dan via Search!

Met Discover kan je dus al klanten bereiken en beïnvloeden zelfs voordat ze online beginnen zoeken!

Het heeft er alle schijn van dat we in de toekomst geen zoekopdrachten meer gaan intypen, maar dat we evolueren naar een zoekopdrachtloze (queryless) manier van zoeken.

Doel Google Discover

Discover nieuws werd gemaakt door Google om je al relevante content te tonen nog voor je een zoekopdracht hebt ingevoerd. Het probeert dus te voorspellen wat belangrijk nieuws voor je is aan de hand van je interesses en zoekgedrag. De functie voert zoekopdrachten voor jou uit zonder dat je bewust op zoek bent naar iets. Zo hoopt het beter in te spelen op je behoeften en verwachtingen.

Anders geformuleerd: naast zoekmachine wil Google nu ook gebruikt worden als ontdekmachine. Via de AI-functie “neural matching” kan Google makkelijker zoekresultaten bepalen voor elke zoekopdracht. Het doet dit via een algoritme dat zelfs voor heel onsamenhangende zoekopdrachten het juiste zoekresultaat kan vinden. Geef je bijvoorbeeld in ‘er scheelt iets met mijn tv’, dan zal Google automatisch de meestvoorkomende problemen met televisietoestellen tonen als zoekresultaat.

De bedoeling is dus dat Discover app je informatie toont nog voordat je er naar zoekt. Dat doen ze om het gebruiksgemak te verbeteren naar het voorbeeld van andere applicaties, zoals bijvoorbeeld Spotify. Spotify stelt op basis van je muzieksmaak en luistergeschiedenis een persoonlijke lijst op. Dat maakt het natuurlijk gemakkelijker om snel je favoriete muziek te vinden. Google wil ditzelfde doen, maar dan door relevante artikels en informatie te tonen.

Google Discover meten

In de Google Search Console kan je tegenwoordig ook een prestatierapport van Google Discover terugvinden. Daar krijg je een beeld van het aantal kliks en vertoningen van je pagina’s die in Google Discover verschenen zijn:

  • hoe vaak je website in Discover verschijnt
  • een vergelijking tussen Discover-nieuws en traditionele SEO zoekresultaten
  • een idee welke artikelen precies sterk presteerden

Google Discover in Search Console

Discover optimaliseren anno 2021: 6 adviezen

Online marketeers stellen zich nu natuurlijk de vraag of en hoe ze met SEO kunnen inspelen op Google Discover. Het is uiteraard interssant om er voor te zorgen dat net jouw artikels bovenaan de discover-resultaten verschijnen.

In een update gaf Google aan dat het niet mogelijk is om content te optimaliseren voor Discover zoals we dat kunnen voor SEO. Dat ligt aan de manier hoe de gevonden content gelinkt wordt aan de interesses van de gebruikers. Google geeft aan dat de aard van die content vaak uitgaat van wat de zoekmachine denkt dat de gebruiker wil weten, niet van hetgeen wat hij of zij opzoekt. Je kan Discover best niet zien als de basis voor je organisch SEO verkeer.

Voor SEO-ers lijkt dit best eng en verontrustend. Het druist op het eerste zicht in tegen alles wat we de afgelopen 20 jaar geleerd hebben. Maar eigenlijk ook weer niet. Google Discover gaat over goede, unieke content, de basis voor SEO.

  1. Ken je doelgroep ECHT

    • Ken meer dan ooit de echte interesses van je doelgroep
    • Kijk hiervoor onder meer eens naar Google Analytics > Doelgroep > Interesses > Affiniteitscategorieën
    • Hoe sterker de match tussen jouw content en de interesses van je doelgroep, hoe groter de kans om te ranken
    • Breng steeds goed geschreven content met nieuwe, unieke inzichten die jouw doelgroep interessant vindt
  2. Denk in Onderwerpen en Entiteiten

    • Google Discover stelt ook artikelen voor op basis van onderwerpen en SEO entiteiten
    • Denk niet in zoekwoorden, maar in relevante entiteiten (zoals bekende personen)
    • Creëer actuele evergreen content voor een maximaal bereik
  3. Hanteer titels die aanspreken & opvallen

    • Immers, je hoeft niet te focussen op zoekopdrachten
    • Dit betekent niet dat je clickbait titels moet gebruiken
    • Wel dat de titel de essentie van de content vertegenwoordigt
    • Houd titels kort
  4. Gebruik relevante, opvallende foto’s

    • Met een minimale breedte van 1200 pixels breed
    • Zorg ervoor dat jouw foto meteen opvalt in de Discover-feed
    • Het zet lezers ertoe aan sneller te klikken op jouw artikel
  5. Demonstreer je E-A-T

    • Dit aspect wordt hier bij Discover nog belangrijker omdat Google nu zelf artikel suggesties zoekt; ze wil dan ook geen enkel risico lopen slechte aanbevelingen te doen
  6. Core Web Vitals

    • Discover is een mobiele toepassing
    • AMP is geen noodzakelijkheid om erin te verschijnen
    • Sterke Core Web Vitals zijn dan ook echt wel een must

Bedenkingen

  • We zien op dag en weekbasis best wel grote fluctuatie in het verkeer. Het is erg verleidelijk om Google Discover als structureel verkeer te zien.

Google Discover pieken

  • Het is voor Search-SEO veel gemakkelijker de concurrentie te analyseren dan voor Discover. Volg daarom je concurrentie in Discover en leer wat werkt qua content, titels en foto-keuze.

Meer SEO termen uitgelegd.