Nieuw Google My Business prestatierapport

Google My Business nieuw prestatierapport

Google My Business heeft een nieuw presentatierapport toegevoegd aan haar insights. Deze optie toont wie jouw bedrijfsprofiel heeft bekeken. Daarnaast laat deze nieuwe optie je zien hoe internetgebruikers je lokale vermelding gevonden hebben, via computer of mobiel. Maar ook via Google zoeken of Google Maps. Benieuwd hoe het nieuwe Google My Business rapport eruit ziet? Lees dan snel verder!

Hoe ziet het rapport eruit?

Via het nieuwe Google My Business prestatierapport kan je zien op welke manier mensen je bedrijf gevonden hebben. Daarnaast kan je nu zelfs zien via welk apparaat en zelfs platform ze op je profiel terechtkomen. Het nieuwe rapport is een upgrade van het vorige Insights-rapport.

Je kan het rapport openen door je aan te melden via Google My business. Hierna klik je op je bedrijf en kies je voor het tabblad inzichten aan de linkerkant. Vervolgens kan je bovenaan de nieuwe prestatierapporten openen. Eenmaal je dit rapport opent, kan je iets verder naar beneden de sectie ‘hoe mensen u hebben ontdekt’ terugvinden. We tonen je hieronder een screenshot van onze resultaten.

Hoe werkt het nieuwe Google My Business rapport?

Zoals je kan zien op bovenstaande afbeelding krijg je de volgende twee zaken te zien in het Google My Business prestatierapport:

  • Uitsplitsing per platform en apparaat: dit toont aan wie jouw profiel heeft bekeken aan de hand van Google zoeken of Google Maps. Daarnaast laat dit ook zien via welk apparaat gebruikers hierop terecht kwamen.
  • Uitsplitsing van zoekopdrachten: de gegevens aan de rechterkant zijn query-gegevens, iets gelijkaardigs aan wat Google in de oude insights-rapporten toonde. In deze lijst zie je de zoektermen staan waarop gebruikers jouw profiel te zien krijgen.

Nieuw hulpdocument

Google heeft haar hulpdocument bijgewerkt zodat de nieuwe sectie opgenomen wordt. Deze sectie legt uit dat het gaat om het aantal unieke bezoekers van je bedrijfsprofiel. Een gebruiker kan namelijk meerdere keren geteld worden wanneer hij je profiel via meerdere apparaten en platforms bezoekt. Per uitgesplitst apparaat en platform kan een gebruiker maar één keer per dag geteld worden. Meerdere bezoeken per dag worden dus niet opgeteld.

Er zijn wel twee belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden volgens Google:

  • Het rapport geeft het aantal unieke gebruikers weer. Deze getallen kunnen dus lager zijn dan het aantal weergaven dat je terugvindt op Google My Business of in e-mailmeldingen.
  • Het rapport zicht zich op de weergaven van het bedrijfsprofiel, en dus niet tot de algemene weergaven van je profiel in Google. Ook hier kan het aantal weergaven lager zijn dan het aantal dat je terugvindt op Google My Business of in e-mailmeldingen.

Belang nieuw prestatierapport

Waarom is dit nieuw prestatierapport zo belangrijk? Dankzij deze gegevens krijg je nog meer inzicht in de manier waarop en hoe klanten/ gebruikers jouw bedrijfsprofiel terugvinden. Hoe meer inzichten en analyses je van Google krijgt, hoe beter je jouw klanten kan helpen.

Bekijk dus zeker jouw rapport in je Google My Business account en ga ermee aan de slag!

Plaats een reactie