SEO Brighton door de ogen van de stagiairs

SEO-Brighton

Wat is SEO Brighton?

SEO Brighton is een online marketing conferentie, die (uiteraard) plaatsvindt in de Engelse badstad, Brighton. Dit evenement wordt, normaal gezien, twee keer per jaar georganiseerd en verzameld een tal van fenomenale sprekers in het gebied van online marketing. SEO Brighton is ook de grootste SEO-conferentie in Europa. De laatste twee edities werden, zoals heel wat evenementen vandaag de dag, online georganiseerd. Ondanks dat heel het gebeuren online plaatsvindt, krijg je nog steeds de geweldige inzichten van de interessante sprekers.

Hoe/waarom is SEO Brighton ontstaan?

SEO Brighton is zoals vele ideeën ontstaan in een Engels pub. Kevin Newman was er aan het praten met andere SEO’ers, toen hij het idee kreeg om mensen bij elkaar te brengen zodat ze over SEO konden praten, zonder dat er iemand in slaap zou vallen. Het was dus vooral bedoeld op hun eigen interesses en ideeën uit te wisselen met elkaar.

De eerste BrightonSEO was op 19 februari 2010. Na het succes volgde in juli al snel een tweede conferentie. Sinds 2011 volgen ze de planning april – september. Deze wordt nu 10 jaar later nog steeds aangehouden. Naarmate de jaren verspreken moesten ze telkens op zoek naar een grotere ruimte. Sinds 2016 zijn ze verhuisd naar het Brighton Centre, waar dit nu nog steeds jaarlijks plaatsvindt. Sinds maart 2020 zijn ze ook overgeschakeld naar online conferenties. Deze bieden ze nu aan, naast de live conferenties in Brighton.

Iedere keer wanneer hij zo een bijeenkomst organiseerde, kwamen er telkens meer en meer mensen op af. In een paar jaar tijd is BrightonSEO uitgegroeid tot één van de meest populaire en gerespecteerde natuurlijke zoekconferenties in het Verenigd Koninkrijk. Hun laatste evenement dat ze organiseerden bood plaats een 3500 mensen, waarbij de tickets al in 13 min uitverkocht waren.

Het doel van de organisatoren is altijd geweest om te benadrukken dat de Brighton een stad is voor echte SEO’ers en ze wouden een Brightoriaanse draai geven aan de zoekconferentie en het netwerkevenement.

Het evenement is er niet alleen voor gemaakt om kennis op te doen, maar het is ook praktisch. Het is een plaats waar je niet enkel sessie van de beste Britse marketeers kon bijwonen, maar ook enkele van ‘s werelds beste marketeers, zakken jaarlijks af naar Brighton.

Daarnaast kan je er dus ook netwerken met marketeers vanaf de hele wereld.

Persoonlijke ervaring

Sarah:

Als stagiair vond ik het zeer leuk, dat we de kans kregen om deel te nemen aan deze conferentie. Aangezien deze editie van thuis uit was, konden we dus gemakkelijk online meevolgen. De site was zeer gebruiksvriendelijk, je had een handig overzicht met wanneer welke sessie plaatsvindt. Wanneer je je favoriete sessies had gekozen, kwamen deze in een handig persoonlijk overzicht. Telkens een kwartier voordat deze sessie startte, krijg je in je mailbox een herinnering met de link naar de sessie. Het einde van de dag kon je ook afsluiten met een work-out naar keuze. (Yoga, HITT-sessie, … )  Kortom dit was zeker een conferentie waar ik veel uit geleerd heb en dat ik zeker kan aanraden aan iedereen die in de SEO-wereld zit.

Maxim:

Sinds ik mijn stage bij online marketing monkey loop, is het beheersen van een goede SEO-kennis belangrijk. Het bijwonen van de conferentie was dan natuurlijk wel de uitgelezen kans om bij te leren over alles wat met SEO/online marketing te maken heeft. Het uitkiezen van de verschillende onderwerpen liep van een leien dakje, dankzij de overzichtelijke site van SEO Brighton. Je kan kiezen uit een waaier van interessante onderwerpen en die toevoegen aan “mijn agenda”. Een tiental minuten voor je gekozen onderwerp krijg je een melding in je mailbox. Wat ook wel een leuke toevoeging was, was dat je jouw planning kon toevoegen aan je Gmail agenda. Om de tweedaagse af te sluiten heb ik ook deelgenomen aan een meditatiesessie, om even mijn hoofd leeg te maken na het absorberen van alle informatie. Deze conferentie is zeker een aanrader voor iedereen die bezig is met SEO en/of online marketing.

Onze favoriete onderwerpen

Sarah: 

Ik heb de kans gekregen om veel verschillende sessies te volgen. Over het ene onderwerp, wist ik uiteraard al iets meer dan over het andere. De sessie/spreker die mij het meest kon boeien was van Dan Taylor en ging over het gebruik van afbeelding (entiteit) tags voor het optimaliseren van inhoudsonderwerpen. Ik heb uit de sessie heel veel nuttige informatie kunnen halen over hoe je afbeeldingen juist inzet op je webpagina om deze zo optimaal mogen te maken. Zodat je er veel profijt uit kan halen.

Maxim:

Ik heb tijdens dit event een 6-tal sessies gevolgd. De spreker/sessie die mij het meeste aansprak, was Shopify SEO: How To Optimize For E-commerce In 2021 van Chris Long. In deze sessie leerde je meer bij over de SEO van e-commerce. Een goede kennis van e-commerce zal in de toekomst enkel maar belangrijker worden. Uit deze sessie heb ik dus veel bijgeleerd hoe je een online winkel maximaal kan laten renderen.

Zoals je zelf al ziet, is dit dus geen gewone saaie tweedaagse conferentie, maar een leuke en vooral interactieve manier om bij te leren en je netwerk uit te bouwen. En dit allemaal gratis. Twijfel dus zeker niet en neem deel aan één van de volgende conferenties, live of online.

Plaats een reactie