SEO for journalists: optimaliseer je nieuwssite

SEO for journalists

Dagelijks verschijnen er tal van nieuwe artikelen op het internet. Journalisten en nieuwssites moeten hierdoor voortdurend strijden om de aandacht van het publiek. Om de online vindbaarheid van nieuwssites te verbeteren is het belangrijk om de juiste SEO-strategie te implementeren. Benieuwd naar hoe jij als journalist jouw artikelen kan optimaliseren om te scoren in de zoekmachines? Lees dan snel onze tips!

Wat is SEO for journalists?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands genoemd. Hierbij ga je een website optimaliseren om beter te scoren binnen de organische zoekresultaten van Google. Vandaag de dag wordt Google nog steeds enorm veel gebruikt om informatie te vinden.

Google kan elke dag doorbrengen met het lezen van alle pagina’s die in de SERP‘s verschijnen maar dat gebeurt natuurlijk niet. Ze kijken namelijk vooral naar de eerste posities. Daarom bestaat er SEO for journalists. Tijd voor nieuwssites om de eerste posities te veroveren in de zoekmachines! Het doel is dus om bij de allereerste zoekresultaten te verschijnen voor relevante zoekwoorden, die verband houden met je nieuwsberichten, artikels, interviews en columns.

Belang van SEO for journalists

Natuurlijk biedt SEO for journalists ook voordelen. SEO zorgt er namelijk voor dat de klassieke media via de digitale wereld kan overleven. We omschrijven in het algemeen drie grote voordelen:

  • Zichtbaarheid: de topposities van Google krijgen veel meer zichtbaarheid. Minder dan 1% klikt namelijk nog op een link uit de tweede pagina van de zoekresultaten. Door de SEO van je nieuwssite te verbeteren, zorg je ervoor dat lezers je gemakkelijk kunnen vinden.
  • Organisch verkeer: gebruikers klikken ook veel meer op de eerste links. Lezers komen dus via organisch verkeer op je website. Het kost je dus helemaal niets om je potentiële lezers te bereiken.
  • Autoriteit: naast de meeste impressies en het grootst aantal kliks hebben de eerste Google-resultaten ook de hoogste autoriteit. Dit wil zeggen dat ze van Google als vertrouwelijk gezien worden en de beste kwaliteit bieden.

SEO for journalists tips

De SEO verbeteren van een standaardwebsite kan soms al een hele uitdaging zijn, laat staan een nieuwssite. SEO voor standaardwebsites kan je helemaal niet vergelijken met de SEO voor nieuwssites. Dit soort sites produceert namelijk dagelijks en wekelijks grote hoeveelheden content omdat volume belangrijk is in hun strategie. Als ze willen concurrenten dan moeten ze hun output verhogen en alles communiceren. Toch kan je dit ook optimaliseren zodat je beter scoort dan je concurrenten. Benieuwd hoe jij jouw nieuwssite kan optimaliseren voor Google? Ontdek dan hieronder onze 10 tips!

1. Google voorpaginanieuws

Google voorpaginanieuws voorbeeld

Zag jij deze snippets al bovenaan de zoekresultaten verschijnen als je online iets zoekt? Dat is Google voorpaginanieuws. Volgens Hubspot is de Click-Through-Rate (CTR) van deze inhoud twee keer hoger dan de standaard CTR.

Een hogere CTR zorgt ook voor meer organisch verkeer naar je website. Featured snippets werden in 2014 geïntroduceerd en zijn onder andere bekend als position zero. Dit komt doordat ze bovenaan de SERP verschijnen en het antwoord van je vraag bevatten.

Hoe zorg je ervoor dat je in deze featured snippets van Google getoond wordt? Dit doe je door je te richten op vraag-gebaseerde zoekwoorden in plaats van long tail zoekwoorden. Tijdens het schrijven van artikels focus je je best op vragen die beginnen met:

  • Hoe?
  • Waarom?
  • Waar?
  • Wanneer?
  • Wie?

Een andere manier om de position zero te claimen is door zoekwoorden te gebruiken die lezers gebruiken bij actueel nieuws.

Google suggest werking

Vul je een zoekwoord in via Google dan krijg je hieronder automatisch gerelateerde zoektermen te zien. Dit geeft je een idee van welke zoekwoorden je nog kan gebruiken in je artikel.

2. Website indienen via Google News Publishing Center

Google News is een onderdeel van Google die duizenden nieuwswebsites filtert en waardige artikels aan haar gebruikers toont. Daarnaast verdeelt Google deze artikels onder op basis van voorkeuren en interesses. In het onderdeel Google News kan je als gebruiker het nieuws sorteren op basis van categorieën. Dit is ook belangrijk voor je gepubliceerde nieuws. Zo zorg je er namelijk voor dat de kans dat je getoond wordt groter is.

Wil jij jouw nieuwswebsite laten verschijnen in de Google News Publishing Center? Dan dien je online een aanvraag in via Google News. Hierna gaat Google jouw website verifiëren en eenmaal geaccepteerd kan je website opgenomen worden. Om een grotere kans te krijgen dat je artikel in de Google ‘In het nieuws’ sectie verschijnt, moet je een duidelijke SEO-strategie hebben. Daarnaast zorg je er steeds voor dat het nieuws tijdig en feitelijk correct is.

3. Experimenteer met AMP stories

Google experimenteert al een tijdje met een speciale sectie voor het tonen van AMP stories. Deze stories zijn vergelijkbaar met de stories van Instagram of Facebook. Daarnaast kan je met deze AMP stories video’s, teksten en afbeeldingen combineren en ze zelfs integreren op verschillende website en apps.

Stories zijn effectiever in het aanspreken van gebruikers dan standaard nieuwsverhalen en worden gehost op de website van de uitgever. Dit betekent dat ze na 24 uur niet verdwijnen, zoals op social media het geval is. Door je te concentreren op het maken van AMP stories geniet je van een aantal voordelen:

  • Je website is geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers.
  • Je website heeft een snellere laadtijd.
  • AMP stories zijn veel boeiender en kunnen sneller gedeeld worden.

Zowel de optimalisatie voor mobiele gebruiker als de snellere laadtijd zorgen ervoor dat de SEO van je website een echte boost krijgt.

4. Zorg voor een duidelijke structuur

Een website moet steeds een duidelijke structuur hebben om in de zoekresultaten te scoren. Dit kan je doen door je artikels op te delen in categorieën zoals sport, economie, etc. Zo wordt het niet enkel voor de gebruikers makkelijk om nieuws terug te vinden maar ook voor de zoekmachines.

Daarnaast moet je website ook een goede laadsnelheid en XML-sitemap bevatten. Een sitemap van een nieuwssite heeft de volgende kenmerken:

  • Bevat alleen het nieuws van de afgelopen 48 uur
  • Wordt bijgewerkt wanneer er nieuwe berichten worden gepubliceerd

Plaats je regelmatig nieuw content? Dan zal de snelheid van het crawlen toenemen. De Google bot detecteert namelijk nieuwe elementen als het je site crawlt. Ze komt dus steeds terug om meer informatie op te nemen.

5. Creëer waardevolle content

Een essentieel onderdeel van SEO for journalists is het creëren van relevante en originele content. Binnen dit soort websites is authenticiteit van groot belang. Hierdoor moet je voorzichtig zijn met wat je publiceert.

Zo mag de kop van je artikel niet beledigend of misleiding zijn en moet je inhoud correct zijn. Meestal hebben nieuwe artikels een korte levensduur. Ze krijgen namelijk na verloop van tijd geen verkeer meer. Een oplossing hiervoor is door je content evergreen te maken. Dit doe je door relevante zoekwoorden en interne links te gebruiken. Is de content al verouderd? Dan kan je je lezers doorsturen naar nieuwere en relevantere artikels.

Denk je dat jouw oude artikels niet verbeterd kunnen worden met bovenstaande technieken? Dan kan je de artikels ook opfrissen door meer informatie, nieuwe afbeeldingen en video’s toe te voegen.

Probeer bij het schrijven van je artikel niet te kiezen voor lange en saaie zinnen. Maak je tekst levendig door gebruik te maken van opsommingstekens en subkoppen. Daarnaast probeer je best irrelevante inhoud of dubbele content te vermijden, dit zorgt er namelijk alleen maar voor dat je site slechter scoort.

Binnen de journalistiek maakt men gebruik van de omgekeerde piramidestructuur. Dit betekent dat de belangrijkste informatie steeds bovenaan staat, gevolgd door de minder belangrijke content.

6. On-page optimalisatie

Bij SEO for journalists moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat je on page optimalisatie op punt staat. De meest essentiële elementen zijn:

  • Koppen: zorg voor een duidelijke en beknopte kop die ervoor zorgt dat je publiek wordt aangemoedigd om te klikken. Daarnaast bevat een goed kop ook relevante zoekwoorden om te scoren in de zoekmachine en bij de lezer. Probeer het zoekwoord ook steeds aan het begin van de titel te plaatsen.
  • URL: ga voor korte en duidelijke URL’s zonder verbindingswoorden zoals en, of, etc. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de URL steeds relevant is voor het artikel.
  • Meta title & description: deze elementen verschijnen binnen de SERP wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert. De meta title moet steeds minder dan 60 karakters bevatten en de description mag niets langer dan 156 karakters zijn. Ze beschrijven beide waarover de pagina in kwestie gaat en bevatten relevante zoekwoorden.
  • Afbeeldingen en alt-tekst: als je een afbeelding toevoegt, mag je niet vergeten om de fotograaf te vermelden en de alt tag toe te voegen. Dankzij deze alt tags beschrijf je wat er op de afbeelding te zien is. Google kan geen afbeeldingen zien maar dankzij de alt tag weten zij perfect waarover het gaat.

7. Gebruik social media

Wil je snel meer verkeer naar je website? Dan combineer je best SEO en social media. Via social media deel je namelijk snel je laatste nieuws en content. Daarnaast kan social media je helpen om een interactie met je publiek aan te gaan. Zo weet jij beter wat jouw doelpubliek op je website wil zien.

Naast interactie kan social media ook je naamsbekendheid vergroten en reputatie verbeteren. Als journalist moet je namelijk met je artikels jouw doelpubliek kunnen beïnvloeden.

8. Mobielvriendelijke website

Anno 2021 leest meer dan de helft de krant digitaal. Is jouw website niet mobielvriendelijk, dan loop je enorm veel verkeer mis. Om een mobielvriendelijke website aan te bieden let je best op de volgende zaken.

  • Zorg voor een mobile responsive website: dit wil zeggen dat je website ook mobiel goed toont bv. geen titels die wegvallen, afbeeldingen en video’s die toonbaar zijn, etc.
  • Verbeter regelmatig de laadsnelheid van je website. Niets is namelijk vervelender dan een website die zeer traag laadt.
  • Zorg ervoor dat je website CSS, Javascript, afbeeldingen en video’s ondersteunt.

Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je maximaal één pop-up op je website plaatst.

9. Meer dan alleen artikels

Als journalist moet je jouw content voortdurend aanpassen en nieuwe functies toevoegen om je lezers te entertainen. Naast het publiceren van artikels kan je je ook andere ideeën zoals vlogs, podcast en interviews naar je lezers brengen.

10. SEO-inspanningen meten

Tot slot is het belangrijk om je SEO-inspanningen op regelmatige basis te meten. Dit doe je met behulp van tools zoals Google Analytics. Met GA begrijp je welke SEO en content strategie je het best zal helpen om je resultaten te behalen. Om de effectiviteit van je SEO technieken te meten bepaal je Key Performance Indicators (KPI’s).

Plaats een reactie